Denne bog-blog handler mest om lyrik og smal prosa, for hvor går man ellers hen og svælger i den?

Min definition af 'smal' er ret så bred, f.eks. er alle debutanter i min optik smal litteratur. Men når jeg køber eller modtager bøger, som jeg har tænkt mig at omtale her på bloggen, så kommer lyrikken og den smalle prosa altid foran i køen på læsehylden.
 
En gang imellem omtaler jeg også værker fra den bredere litteratur eller faglitteratur, ligesom jeg også kan finde på at dele en af mine egne tekster
 
Du kan finde mine genrekategorier nederst i venstremenuen
 

Signe Gjessing: IDEALE BEGIVENHEDER, vers, Gyldendal, 2017, Anmeldereksemplar

28-04-2017
Hvis vi lige et øjeblik kan aftale, at ordet ’irriterende’ ikke behøver at være negativt, så vil jeg gerne indlede denne omtale af IDEALE BEGIVENHEDER med at sige, at det var fand’me en irriterende bog. Det er den på mange måder.

I sig selv ligner bogen en maskinskrevet tekstsamling, som kunne ligge på en litteraturprofessors bord i et tilrøget kontor langt inde i en labyrint af uendelig tid. Hvorfor er bogen så grim? Den er i A4-størrelse og nikotin-beige i sin omslagskulør. Jamen, altså!
 
Den vil bare slet ikke kalde på mig og sige – ’se mig, du vil læse mig, kom nu, du ved godt, du er vild efter at læse mig’. Den ligger bare der og vil slet ikke åbnes, nej den vil ej. Men man bliver jo samtidig nysgerrig på den – hvad fanden er det her for noget? Og så har den tykke sider og dufter af gamle dage.

Men mest er den jo irriterende, fordi den bare nægter at åbne sig op for mig. Jeg forstår kun ganske få fragmenter af den. Med gennemgående ord som ’rummet’, ’uendeligheden’, ’intet’, ’alt’, ’evighed’, ’univers’ og ’hav’, og med en forståelse af livet som ’en barsel til den fødte’ (s. 29), kan jeg godt se, at der skrives under en ny-romantisk himmelbue, hvad værkets titel da også peger på, sammen med den ret lyriksalonagtige betegnelse ’vers’, som vel også skal trække mig tilbage – eller op - i tiden, når jeg åbner bogen. Fino, fino, men hvad fanden handler de der vers om?
 
Der er enkelte steder, som jeg føler, jeg forstår, og som jeg synes, er meget skønne, fx:

død: vi går fra rummet som fra levende lys; det må man egentlig ikke (s. 14)

dine fregner falder i søvn én for én som i et univers, der lige skimmer sine sole igennem (s. 15)

der findes et univers i hvert et assorteret sind (s. 27)

Og så er der steder, som jeg synes, at jeg forstår på en intuitiv måde, dvs. egentlig føler jeg dem mere, end jeg forstår dem:

sigtbarheder kommer anstigende med andre verdener, som sælgere på strøget, sigtbarheder / jeg går ind igennem sigtbarhederne som igennem en menneskemængde ”undskyld, skal forbi” / bliver stående her pga. sol der fremme som båret oppe her pga. masser af salt i havet (s. 18)

stjernerne er lidt lys der lige er trådt fra alt-lys-i-verdens værelse ud på balkoner i rummet et øjeblik for at ryge, / nogle gange kommer mit hjerte med ud fra alt-lys-i-verdens værelse, med ud på balkonerne (s. 18)

en let latter i stjerneløb ud i alle dimensioner; ud og tilbage, ud og tilbage / Verdensrummet kan le den på kommando; som for at sige: verdensrummet kan være til på kommando (s. 23)

Derudover er der rigtig mange vers, som bare spæner af sted uden versefødder, når jeg prøver at kikke på dem og indtage dem. Det lykkes mig ikke at fange dem. Og det er irriterende!

Derfor undlader jeg at give hjerter denne gang, da jeg forstår for lidt af det samlede værk. Men jeg vil sige det på den måde, at hvis jeg ser, at Signe Gjessing holder foredrag om sine værker et eller andet sted i byen, så bliver jeg nødt til at tage hen og få tilfredsstillet min nysgerrighed på både forfatter og værk!
 
Jeg er taknemlig over at have fået mulighed for at bide skeer med et så specielt værk, og håber at min omtale kan inspirere andre lyrik-elskere til at kaste sig over denne bog eller tilsvarende komplicerede sager en gang i mellem! Måske er det ikke alting, som skal forstås - bare opleves?
 
 
 
Jeg har fået bogen af Gyldendal, efter selv at have bedt om at måtte omtale den
Unna Hvid

Kategori: Fed Lyrik

Kommentarer

Der er ingen kommentarer til dette indlæg

Skriv en kommentar

:

CAPTCHA Image

 
 
 
Unna Hvid
Unna Hvid